Ave, Gerunda

El dimarts dia 28 de febrer els alumnes de primer de batxillerat de l’optativa de llatí vam anar a descobrir la ciutat romana de Gerunda. Era un dia que feia molt de vent. Vam quedar a les 9:00 al Pont de Pedra, on la Miracle ens va repartir uns minidossiers que hauríem d’anar fent al llarg del dia ajudant-nos del que aprendríem a les visites. En primer lloc, ens va sorprendre bastant comprovar que, efectivament, el llatí es troba a tot arreu, fins i tot a les façanes!

Vam començar per recórrer part de l’antiga muralla medieval i vam poder gaudir d’unes espectaculars vistes de la nostra ciutat. Tot seguit, ens vam dirigir cap al Museu d’Història de Girona, on vam descobrir l’impressionant Mosaic del circ, que va ser creat durant el segle III, i un munt d’objectes més com ara el vas de Vicarello, un mil·liari, el mapa de l’antiga ciutat romana i gerros antics. Seguidament, vam entrar a la catedral de Girona _que ens va impactar molt: probablement va ser el que més ens va agradar a tots)_ per observar i analitzar el Tapís de la Creació, datat al segle XI: en aquest tapís, vam poder analitzar inscripcions en llatí i una barreja de referències religioses tant d’origen pagà com d’origen cristià inspirades en el Gènesi.

Després de contemplar els elements de la catedral, vam entrar a la basílica de sant Feliu, on vam poder admirar vidrieres que, tot i que eren d’origen cristià, tenien components artístics semblants als dels romans. En la mateixa basílica, vam visualitzar els sarcòfags dels murs del presbiteri, un dels quals es refereix a un mite grecoromà, el rapte de Prosèrpina.

A continuació, vam anar als banys àrabs, per poder veure els components referencials de les termes romanes: apoditeri i frigidari, tepidari i caldari, amb el sistema d’escalfament subterrani o hipocaust.

Per finalitzar, vam entrar al Museu Arqueològic, on vam contemplar diferents objectes personals dels habitants de Gerunda de fa més de dos mil anys com per exemple collarets, amulets, joguines, estris de la llar, entre d’altres. Durant el nostre recorregut, vam conèixer també les portes de la ciutat: la Porta Nord o Sobreportes, la Porta Sud i la Porta Rufina, antigues entrades a la ciutat, construïda majoritàriament amb l’anomenada pedra de Girona o nummulits.

Ens va agradar molt descobrir els orígens de la nostra ciutat i de quina manera els habitants de fa més de vint segles vivien on actualment vivim nosaltres. Repetiríem aquesta sortida una i més vegades ja que som persones curioses i si tenim algú que ens explica tot el que passava durant aquella època ens sentim privilegiats de poder-ho escoltar. I tocar pedres que els romans també havien tocat ens sembla increïble.

Text elaborat per: Ayelén Blasco, Clàudia Carretero, Rafaela de Oliveira, Isaac Ferrer, Coumba Diodio Toure i Mireia Turró.

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: You can use these tags <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>