El passat dijous 29 de Febrer els alumnes de 2n de batxillerat vam realitzar una sortida relacionada amb la matèria d’Història d’Espanya. Vam visitar el Museu Memorial de l’Exili (MUME) a la Jonquera, on a través de materials originals diversos –audiovisuals, llibres, cartes, fotografies, objectes personals, etc.- s’explica l’exili de milers i milers d’espanyols republicans, un cop acabada la Guerra Civil (1936-1939). També vam veure documents originals de la Guerra Civil, com són les fotografies d’alguns dels nostres fotògrafs més importants i els cartells que en aquell moment es publicaven.
Tot seguit ens encaminem cap a la Mina Canta, al municipi de La Vajol. Aquesta mina va ser expropiada pel govern republicà i es va construir un espai i un búnquer per a guardar una part important de la riquesa pictòrica, escultòrica i monetària de la República en el darrer període de la Guerra Civil.
Per primera vegada, després de diversos anys de fer aquesta sortida, podem entrar dins l’edifici. Allà ens mostren un audiovisual on ens expliquen la funció que tenia aquesta mina: servia com a oficina del President del Govern de la República Juan Negrín, així com també per guardar el tresor de la II República.
Finalment, vam fer una part del camí, a través del qual van emprendre l’exili cap a França, una part important dels governs català, basc i espanyol, polítics republicans espanyols i catalans, pel Coll de Lli. Molts d’ells van morir a l’exili, alguns en camps de concentració nazis, i molt pocs van poder tornar al nostre país. Entre ells destaca la figura de Lluís Companys, president de la Generalitat, que el 1940 va ser detingut per la Gestapo i lliurat a la policia franquista, la qual el va enviar primerament a Madrid i després a Barcelona. Va ser empresonat i jutjat, en un judici sumaríssim, i finalment condemnat a mort a la presó de Montjuïc, on fou afusellat.
Sens dubte, va ser una sortida molt profitosa per a la matèria i per a la riquesa personal dels alumnes, ja que ens ajuda a explicar el nostre passat més immediat i els costos històrics i humans que tingué la lluita per a la democràcia a les noves generacions, per tal que no es repeteixin.
Per últim, volem destacar l’excel·lent comportament de l’alumnat al llarg de tota la sortida tot demostrant les seves inquietuds i preguntes pel període estudiat.