L’Hotel d’Insectes del Xifra

Durant el segon trimestre els alumnes de 2n d’ESO han desenvolupat el projecte interdisciplinari “L’Hotel d’Insectes del Xifra”, que s’ha portat a terme entre les matèries de Tecnologia i Llengua Catalana i Literatura. L’activitat s’emmarca en el programa El gust per la lectura.

La lectura de “L’evolució de la Calpurnia Tate” ha sigut el fil conductor per desplegar l’activitat. Es tracta d’una novel·la, contextualitzada l’any 1899, en què es narra en primera persona la història de la Calpurnia, una nena de 12 anys que s’interroga sobre aspectes relacionats amb la societat i el seu paper en aquesta, les relacions humanes i, sobretot, que s’esforça al màxim per complir el seu somni: ser científica, com el seu avi.

La Calpurnia, mentre avança la narració, explica la seva metodologia per aprendre i fer descobriments nous relacionats amb el medi que l’envolta. El primer pas és l’observació atenta i minuciosa dels animals, insectes i plantes del seu entorn. És per aquest motiu que els alumnes, dins de la matèria de Tecnologia, han construït un hotel d’insectes que en les pròximes setmanes els permetrà poder observar, amb respecte i responsabilitat, els hostes que s’hi hagin allotjat per aprendre’n més, sobre les característiques d’aquests.

Pel que fa a la construcció de l’hotel d’insectes, en primer lloc, els alumnes van projectar l’hotel d’insectes tot elaborant croquis, esbossos i planificacions detallades, que els van servir de guia en el pas següent: la construcció, una tasca en la qual els estudiants han treballat en equip durant tot el procés tecnològic. Un cop acabat, L’Hotel d’Insectes del Xifra s’ha instal·lat a la devesa de l’Institut, a l’espera que arribin els primers “clients”.

De manera complementària, aquest projecte també s’ha vinculat al treball de la competència d’expressió escrita, ja que els alumnes han elaborat inventaris d’insectes tot treballant el text expositiu, i instruccions per a la construcció d’un hotel d’insectes.

1. AvatarGeorgina

És molt fort que no s’hagi tingut en compte la Zoologia per a planificar l’hotel, imprescindible per decidor on i quan posar l’hotel. També aneu en compte, perquè a vegades les espècies que l’utilitzen són exòtiques invasores, com unes abelles que es van instal·ler en un hotel d’insectes dels jardins de la Devesa.

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: You can use these tags <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>